Kommende hendelser
  November 2020  
Mo Tu We Th Fr Sa Su
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            
Lesesal
Generell informasjon:
IKA Trøndelags bestand formidles gjennom lesesalen i Båtmannsgata 4.
Åpningstider:
Faste åpningstider lesesalen Båtmannsgata:
Tirs- og torsdag: 10:00 - 15:00

Ut over dette holder vi åpent etter avtale innenfor kjernetiden 09:00-14:30

For mest mulig effektiv bruk av din tid på lesesalen, anbefaler vi at du tar kontakt med oss i god tid før ditt besøk.

IKA Trøndelag bidrar i Noark-5

Riksarkivaren har bedt IKA Trøndelag om å ta hånd om spesifiseringen av funksjonaliteten i den nye “utvalgsmodulen” i Noark-5. I sommer leverte vi det første utkastet, og i denne artikkelen kan du lese våre anbefalinger om modulen til Noark-5-prosjektet.

[Noark5]Mandatet fra Riksarkivaren var å sette sammen en arbeidsgruppe som skulle ha som oppdrag å definere kravene til det som i Noark-4 kaltes utvalgsmodulen. I arbeidsgruppen deltok følgende personer:

  • Kari Remseth, daglig leder i IKA Trøndelag
  • Ståle Prestøy, rådgiver i IKA Trøndelag
  • Elin Harder, arkivleder i DN (Direktoratet for naturforvaltning)
  • Jan Tore Helle, rådgiver i IKA Hordaland
  • Rolf Petter Waage, rådgiver i IKA Møre og Romsdal.

Arbeidsgruppen hadde sitt første møte med Noark-5-prosjektet hos DN i Trondheim den 7. februar 2006. Etter dette har arbeidsgruppen hatt ytterligere 3 arbeidsmøter der funksjonaliteten i den nye modulen har vært diskutert. I juli 2006 sendte gruppen sitt forlag til Noark-5-prosjektet for kommentarer.

Resultater av arbeidet

Vi har valgt å døpe om utvalgsmodulen fra Noark-4 til Modul for møtebehandling i Noark-5. Dette har vi funnet naturlig fordi det fokuserer mer på selve håndteringen av møteprosessen og derfor beskriver hovedformålet med modulen best. Vi har også gått bort fra begrepene styrer, råd, utvalg osv. og over til å benevne disse med fellesbetegnelsen beslutningsorganer. Vi har også definert nye sakstyper som skal brukes på saker som oppstår i selve møtearbeidet, interpellasjoner ol. Dette er gjort for å gjøre møtebehandlingen mer fleksibel og for å bedre støtte arbeidet til mer uformelle beslutningsorganer som arbeidsgrupper og team. Gruppen har også valgt å definere at modulen skal ha en egen arkivdel der følgende lagres:

  • alle møtesaker som ikke har sin bakgrunn i saker forberedt av en administrasjon.
  • all logistikk-informasjon som trengs for å håndtere møtebehandlingen i de ulike beslutningsorganene.

Ståle Prestøy presenterte gruppens arbeid på året kommunearkivkonferanse i Trondheim i høst.

Last ned lysark:

Notiser
Overføring av skatteoppkreverfunksjonen til Skatteetaten
Vi minner om at skatteoppkreverfunksjonen overføres i sin helhet til Skatteetaten 1. november 2020. Dette innebærer at kommunene skal avslutte
Våren ved IKA Trøndelag
I fagledermøte av 15/4, har vi bestemt oss for å fotsette tidligere annonserte tiltak i forbindelse med Covid 19-pandemien. Det vil si at vi
Artikler
[IKA logo]
Ledig stilling
IKA Trøndelag har ledig 100% fast stilling som IT-arkivar med stillingstittel rådgiver. Av arbeidsoppgaver kan følgende nevnes: Analysere
Redusert aktivitet
Som en følge av sentrale myndigheters bestemmelse av 12. mars om at alle landets skoler og barnehager stenger, vil det være redusert aktivitet ved
Utstilling
Vi markerer den internasjonale arkivdagen 9. juni med en liten morsomhet i...