Riksarkivaren har bedt IKA Trøndelag om å ta hånd om spesifiseringen av funksjonaliteten i den nye «utvalgsmodulen» i Noark-5. I sommer leverte vi det første utkastet, og i denne artikkelen kan du lese våre anbefalinger om modulen til Noark-5-prosjektet.
Mandatet fra Riksarkivaren var å sette sammen en arbeidsgruppe som skulle ha som oppdrag å definere kravene til det som i Noark-4 kaltes utvalgsmodulen. I arbeidsgruppen deltok følgende personer:
Arbeidsgruppen hadde sitt første møte med Noark-5-prosjektet hos DN i Trondheim den 7. februar 2006. Etter dette har arbeidsgruppen hatt ytterligere 3 arbeidsmøter der funksjonaliteten i den nye modulen har vært diskutert. I juli 2006 sendte gruppen sitt forlag til Noark-5-prosjektet for kommentarer.
Vi har valgt å døpe om utvalgsmodulen fra Noark-4 til Modul for møtebehandling i Noark-5. Dette har vi funnet naturlig fordi det fokuserer mer på selve håndteringen av møteprosessen og derfor beskriver hovedformålet med modulen best. Vi har også gått bort fra begrepene styrer, råd, utvalg osv. og over til å benevne disse med fellesbetegnelsen beslutningsorganer. Vi har også definert nye sakstyper som skal brukes på saker som oppstår i selve møtearbeidet, interpellasjoner ol. Dette er gjort for å gjøre møtebehandlingen mer fleksibel og for å bedre støtte arbeidet til mer uformelle beslutningsorganer som arbeidsgrupper og team. Gruppen har også valgt å definere at modulen skal ha en egen arkivdel der følgende lagres:
Ståle Prestøy presenterte gruppens arbeid på året kommunearkivkonferanse i Trondheim i høst.
Last ned lysark: