Kommende hendelser
  November 2018  
Mo Tu We Th Fr Sa Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Lesesal
Generell informasjon:
IKA Trøndelags bestand formidles i hovedsak gjennom lesesalen i Båtmannsgata 4.
Åpningstider:
Faste åpningstider lesesalen Båtmannsgata:
Tirs- og torsdag: 10:00 - 15:00

Ut over dette holder vi åpent etter avtale innenfor kjernetiden 09:00-14:30

Materiale fra Trondheimskommunene formidles gjennom lesesalen på Arkivsenter Dora.

Arkivsenteret har åpen lesesal:
Man-, tirs-, ons- og fredag: 09:00 – 15:00
Torsdag 09:00-18:00

For mest mulig effektiv bruk av din tid på lesesalen, anbefaler vi at du tar kontakt med oss i god tid før ditt besøk.

IKA Trøndelag bidrar i Noark-5

Riksarkivaren har bedt IKA Trøndelag om å ta hånd om spesifiseringen av funksjonaliteten i den nye «utvalgsmodulen» i Noark-5. I sommer leverte vi det første utkastet, og i denne artikkelen kan du lese våre anbefalinger om modulen til Noark-5-prosjektet.

[Noark5]Mandatet fra Riksarkivaren var å sette sammen en arbeidsgruppe som skulle ha som oppdrag å definere kravene til det som i Noark-4 kaltes utvalgsmodulen. I arbeidsgruppen deltok følgende personer:

  • Kari Remseth, daglig leder i IKA Trøndelag
  • Ståle Prestøy, rådgiver i IKA Trøndelag
  • Elin Harder, arkivleder i DN (Direktoratet for naturforvaltning)
  • Jan Tore Helle, rådgiver i IKA Hordaland
  • Rolf Petter Waage, rådgiver i IKA Møre og Romsdal.

Arbeidsgruppen hadde sitt første møte med Noark-5-prosjektet hos DN i Trondheim den 7. februar 2006. Etter dette har arbeidsgruppen hatt ytterligere 3 arbeidsmøter der funksjonaliteten i den nye modulen har vært diskutert. I juli 2006 sendte gruppen sitt forlag til Noark-5-prosjektet for kommentarer.

Resultater av arbeidet

Vi har valgt å døpe om utvalgsmodulen fra Noark-4 til Modul for møtebehandling i Noark-5. Dette har vi funnet naturlig fordi det fokuserer mer på selve håndteringen av møteprosessen og derfor beskriver hovedformålet med modulen best. Vi har også gått bort fra begrepene styrer, råd, utvalg osv. og over til å benevne disse med fellesbetegnelsen beslutningsorganer. Vi har også definert nye sakstyper som skal brukes på saker som oppstår i selve møtearbeidet, interpellasjoner ol. Dette er gjort for å gjøre møtebehandlingen mer fleksibel og for å bedre støtte arbeidet til mer uformelle beslutningsorganer som arbeidsgrupper og team. Gruppen har også valgt å definere at modulen skal ha en egen arkivdel der følgende lagres:

  • alle møtesaker som ikke har sin bakgrunn i saker forberedt av en administrasjon.
  • all logistikk-informasjon som trengs for å håndtere møtebehandlingen i de ulike beslutningsorganene.

Ståle Prestøy presenterte gruppens arbeid på året kommunearkivkonferanse i Trondheim i høst.

Last ned lysark:

Notiser
Trøbbel med lenker til Arkivportalen
Som en følge av oppdateringer på arkivportalen.no, fungerer ikke lenger lenkene på vår hjemmeside. Vi beklager ulemper dette medfører. Enn
Arkivverket om kommunesammenslåing
Arkivverket sendte 30. oktober 2018 ut et rundskriv med en punktliste om krav i arkivloven i forbindelse med kommunesammenslåinger. Rundskrivet
Artikler
Erfaringer fra et BK-prosjekt
Noe av det siste Arkivtjenestene i gamle Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommuner gjorde, var å ferdigstille en komplett bevarings- og
Vi beklager: Teknisk feil!
Vi har hatt og har fremdeles noen problemer med hjemmesidene våre. Vi har likevel valgt å kjøre dem opp igjen, for at kataloger og ressurser skal
Utstilling
Vi markerer den internasjonale arkivdagen 9. juni med en liten morsomhet i...