Riksrevisjonens undersøkelse av arbeidet med å sikre og tilgjengeliggjøre arkivene i kommunal sektor peker på store mangler. Rapporten viser at Kulturdepartementets styring og oppfølging har vært mangelfull.
Det pekes på at regelverket er svært utdatert. Få kommuner og fylkeskommuner får veiledning i hva som skal bevares. Departementet menes og å i liten grad innhente informasjon om utfordringene innen sektoren. Få arkivtilsyn er gjennomført, de som gjøres følges i liten grad opp av Riksarkivaren.– Det er et sterkt behov for at departementet reviderer regelverket, og at det umiddelbart iverksettes tiltak for å styrke tilsyns- og veiledningsvirksomheten. Departementet må også prioritere dialogen med Riksarkivaren for å bidra til å løse de store utfordringene for elektronisk arkivering, sier riksrevisor Jørgen Kosmo ifølge Riksrevisjonens hjemmeside.
Kulturdepartementet sier seg enig i Riksrevisjonens konklusjoner. Ulike tiltak fra Arkivverkets side vil bli satt i gang fra 2011. Arbeidet med revisjon av regelverket vil og prioriteres.
Svakhetene i både elektroniske og papirbaserte arkiver gjør at risikoen for tap av dokumentasjon er stor. Dette gjelder materiale av både juridisk, forvaltningsmessig og historisk art. Det gjelder også både kommuner og fylkeskommuner.
For elektroniske systemer er situasjonen særlig kritisk for systemer for saksbehandling innen de ulike fagområdene. Her er det særlig i forhold til rettighetsdokumentasjon Riksrevisjonen trekker frem alvoret i situasjonen. For papirarkiver melder 300 kommuner om mangler i sine fysiske arkivlokaler. Mye materiale er heller ikke tilgjengelig. Dette som en følge av manglende systematisering og publikumstjenester.
For kommunalsektor gjelder dette typisk virksomhet knyttet til barnehager, skoler, sosialtjeneste, barnevern, legevakt og hjemmesykepleie.
Se også kommentar på IKA Trøndelags blogg.
Les hele rapporten på Riksrevisjonens hjemmeside [pdf-fil 8 473 kB].
Kilde: Riksrevisjonens hjemmeside.