Orkdal kommune har jobbet systematisk med utvikling og dokumentasjon av tjenesteproduksjonen siden 1999. Utviklingen er ledet av tidligere ass. rådmann nå rådmann Grethe Metliaas. Orkdal kommune har derfor i mange år benyttet balansert målstyring som et administrativt verktøy.
Av Anne Grethe Hovde, Arkivleder Orkdal kommune.Orkdal kommune har valgt å ta i bruk Balansert målstyring fordi:
Vi betrakter balansert målstyring som et administrativt verktøy:
Systemet bygger derfor på politisk vedtatte mål og føringer både fra sentralt og lokalt nivå.
Den enkelte enhet utarbeider sin egen virksomhetsplan ut fra overordna mål i kommuneplan, handlingsprogram og lederavtaler med en konkretisering av mål for det enkelte år. I denne virksomhetsplanen beskrives målsetninger og tiltak i forhold til de målene en ønsker å oppnå.
Ved årets slutt vurderes resultatene i forhold til måloppnåelse, og denne evalueringen vil sammen med de resultatene som dokumenteres gjennom styringskortet, danne grunnlaget for årsmelding for hele virksomheten.
I 2011 er flyt i saksbehandlingen innført som en ny måling under indikatoren faglig kvalitet. Dette betyr at restansekontrollen og resultatene er kommet inn i kvartalsrapporteringen og årsmeldingen. Orkdal kommunes restanser i saksbehandlingen vil derfor være gjenstand for resultatvurderinger i rådmannens styringskort igjennom hele året.