Regjeringen har publisert et program for digitalisering av forvaltningen. Flere punkter er relevante for arkiv og saksbehandling.
Norsk Arkivråd trekker spesielt fram ett punkt som sentralt:
”[…] Regjeringen vil at digitalt førstevalg også skal gjelde internt i staten. Det vil spare ressurser til skanning, porto og manuelt arbeid, tid i postgang og samtidig skåne miljøet. Regjeringen tar derfor sikte på at alle statlige virksomheter skal etablere et system for sikker digital dokumentutveksling internt. […] Det skal arbeides videre med å avklare hvilke kategorier av dokumenter som skal utveksles digitalt, og hvordan et opplegg for digital dokumentutveksling kan innrettes. Staten vil også legge til rette for at kommuner på en enkel måte kan kobles på og bli en del av infrastrukturen etter hvert. Dette krever imidlertid at kommunesektoren er samordnet.”
Som en ser av vår kursivering, kan dette også få følger for kommunesektoren. Sitatet er hentet fra punkt 6.2 i programmet.
Les hele programmet her: