Veilederen for håndtering av arkiv og dokumentasjonsforvaltning for kommuner som planlegger kommunesammenslåing er nå ferdigstilt.
Veilederen er rettet mot arkivledere i kommuner som planlegger en kommunesammenslåing. Veilederen vil også være aktuell for fylkeskommuner som skal gjennomføre sammenslåing i regionsreformen. Arkivregelverket er likt for kommuner og fylkeskommuner. Anbefalingene vi gir kommunene om håndtering av arkiv i veilederen kan derfor også gis til fylkeskommuner i prosess.
Veilederen omhandler håndtering av eksisterende papirarkiv og digitale arkiv, og etablering av arkiv og arkivfunksjon i ny kommune.
Veilederen består av tre faser:
Veilederen er utarbeidet av SAMDOK, et samarbeidsprosjekt på tvers av forvaltningsnivåene for å sikre samfunnsdokumentasjon fra kommunal, statlig og privat sektor.
Prosjektgruppen har underveis mottatt innspill fra kommuner, fylkeskommuner, kommunale arkivinstitusjoner og KS, og ikke minst fra arkivledere i kommuner som har gjennomført en sammenslåing eller er i prosess.
Som supplerende lesning anbefaler vi KS’ kartlegging av digitale muligheter og utfordringer i forbindelse med kommunesammenslåinger: Digitale konsekvenser av en kommunesammenslåing.
Les mer: